Kijken, kijken en vervolgens online kopen

Amsterdam – De inwoners van Amsterdam hebben er een nieuwe activiteit bij: windowshoppen. Een gratis uitje tijdens de lockdown. Al wordt de creativiteit van de ondernemer af en toe beloond.

Tijdens de dagelijkse wandeling even langs je favoriete winkels in de negen straatjes. Of op de Kalverstraat wegdromen bij die ene tas of een splinternieuw koffiezetapparaat. Ondanks de gesloten deuren lopen nog veel Amsterdammers een rondje door de binnenstad. Ondernemers spelen daar slim op in.

In de hoop ook tijdens de verplichte winkelsluiting te blijven verkopen, halen de winkeliers alles uit de kast. Etalages staan vol met aanbiedingen en op de ruiten staan telefoonnummers, mailadressen en QR-codes. Zo vinden de uitgestalde producten alsnog hun weg naar het online winkelmandje.

Binnenstebuiten

Bij Shoebaloo gaan ze nog een stapje verder. Sinds december zijn alle ramen van de winkel op het Koningsplein bedekt met grote posters van witte schoenenkasten. Elk paar schoenen is voorzien van een unieke QR-code, zodat de voorbijgangers in een handomdraai hun favoriete paar kunnen bestellen.

Volgens Diek van Tol, e-commercemanager van Shoebaloo, doen de opvallende posters hun werk: ‘We merken zeker een verschil in de verkoop sinds de posters er hangen,’ zegt Van Tol. ‘En we krijgen leuke reacties van andere ondernemers en passanten.’ 

Ook na middernacht komen er soms nog bestellingen binnen bij Shoebaloo. ‘Maar,’ zegt Van Tol, ‘Het is niet onze intentie om extra mensen op de been te krijgen. We zagen dat er nog steeds verkeer was in de stad en op basis daarvan hebben we gedacht: dan moeten we de binnenkant naar buiten te halen.’ Na het succes in Amsterdam is inmiddels in Rotterdam de winkelruit versiert met de posters.

Niet bij alle ondernemers heeft de etalage reclame de gewenste effecten. Bij kledingwinkel Nili’s in de Damstraatjes kunnen voorbijgangers telefonisch een afspraak maken om iets te kopen. Maar, volgens eigenaresse Nili Yaakobov, heeft er nog niemand gebeld. ‘Alleen toen ik de etalage laatst ging aanpassen, kocht een passant een T-shirt voor tien euro. Dat is de enige omzet deze maand,’ vertelt ze.

Het windowshoppen heeft de winkel van Nili tot nu toe weinig opgeleverd. Mede omdat haar klantenbestand voornamelijk uit toeristen bestond. Nu die wegblijven zijn haar inkomsten ook verdwenen. Nili verwacht niet dat daar binnenkort verandering in komt. Ook niet met wat reclame op de ruiten. ‘De winkel staat nu op marktplaats te huur. Ik ben klaar.’