‘We varen om Engeland heen’: nieuwe containerdienst speelt in op Brexit

Het Rotterdamse transportbedrijf Samskip lanceerde maandag een nieuwe wekelijkse containerdienst tussen Amsterdam en Dublin. De dienst wordt uitgevoerd door TMA Logistics, dat een terminal in de Amsterdamse haven heeft. Door goederen niet meer via Engeland, maar rechtstreeks naar Ierland te verschepen, is extra papierwerk niet nodig.

De nieuwe transportlijn is een aanvulling op het bestaande shortsea-netwerk van Samskip, dat onder andere uit een verbinding tussen de haven van Rotterdam en Dublin bestaat. Leveranciers die gebruikmaken van de nieuwe rechtstreekse schipverbinding omzeilen douaneverplichtingen en moeilijkheden die sinds de Brexit bestaan bij transport via Engeland. ‘We merkten dat nu het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is, dat allerlei gedoe creëerde voor klanten. Een directe verbinding is dan heel logisch’, vertelt Thijs Goumans van rederij Samskip. 

Volgens hoofd Cargo & Offshore van het Amsterdamse havenbedrijf Alma Prins-Droog is de nieuwe dienst een aanwinst voor de Amsterdamse haven. Port of Amsterdam heeft namelijk de ambitie zich te ontwikkelen tot een zogenaamde shortsea-hub: een centrum van waaruit goederen over korte afstanden worden vervoerd. De haven leent zich daar volgens Prins-Droog goed voor vanwege de geografische ligging. Daarnaast is de doorstroom van de haven relatief goed, wat maatwerk voor leveranciers mogelijk maakt.

Algemeen directeur van TMA Michael van Toledo licht toe dat dit soort uitbreidingen van Port of Amsterdam van grote waarde zijn, omdat de haven een belangrijk deel uitmaakt van de Amsterdamse economie. Als er genoeg animo is voor de nieuwe dienst, overwegen Samskip en TMA in de toekomst ook de Ierse plaats Cork toe te voegen als tussenstop op de vaart naar Dublin.