Bezoekers van de Record & CD Fair in de RAI gaan doelgericht te werk met een verlanglijstje. Ze graven naar de beste lp’s in grote, plastic bakken en struinen zoekend langs de honderd kraampjes. In de mensenmassa bevinden zich niet alleen fans uit het vinyl-tijdperk van de jaren ’50 tot ‘70, maar ook millennials en Gen-Z’ers dragen bij aan de opkomende populariteit van vinylplaten.
De liefde voor vinyl waait steeds verder over naar de jongere generatie, die hunkert naar fysieke muziekervaringen in een digitaal tijdperk. Volgens de brancheorganisatie Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs (NVPI) bleef de omzet van cd’s en vinyl de afgelopen jaren sterk groeien, met in 2023 zelfs een stijging van 16 naar 38 miljoen euro.
Ook het evenement in Amsterdam trekt volgens organisator Elisabeth Matos genoeg jongeren, van beginnende verzamelaars tot diehard fanaten. ‘Je kunt niet omschrijven hoe bijzonder de platenwereld is. Het voelt als een grote familie en het publiek is heel divers’, zegt Matos. Samen met haar man en medeorganisator Stephan van Zal probeert ze in die diversiteit een jong publiek te betrekken – en met succes.
De Record & CD Fair in de RAI behoort tot de kleinere evenementen van de organisatie Record Planet. De organisatie staat vooral bekend om de grootste Record & CD Fair ter wereld, waar 600 platenhandelaars zo’n 15.000 bezoekers van over de hele wereld verwelkomen in Den Bosch.
Matos vraagt aan jonge voorbijgangers of ze al verzamelen. De dertien- en zestienjarige reageren met een enthousiaste ‘ja’ en vervolgen hun snelle pas naar de volgende kraam: ze mogen geen tijd verliezen.

Aangestoken door het vinyl-virus
Onder de jonge liefhebbers blijft het niet alleen bij verzamelen. Voor de kraam van de beginnende handelaar Thieme Salverda (17) staan bezoekers te azen op de beste jazzplaten. Salverda heeft zich sinds anderhalf jaar gestort op de professionele handel en mag komend jaar voor de tweede keer in Den Bosch staan.
Zijn eigen liefde voor vinyl ontstond op een Franse rommelmarkt. De goedkope platen die hij daar kocht, bleken uiteindelijk van grote betekenis: zijn grote passie voor platen was geboren.
Op een beurs gaat Salverda tactisch te werk. ‘Platen verkopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om contacten op te bouwen zodat andere handelaren je weten te vinden.’ Hij probeert zijn aanbod exclusief te houden door platen aan te bieden die meer waard zijn, zoals collector’s items waarvan er weinig zijn geperst. Dit is volgens Matos een bijzondere kwaliteit voor een jonge handelaar.
Matos kent zijn soort. ‘Als je zo jong begint, gaat het nooit ophouden. Zijn liefde voor lp’s gaat alleen maar gekker worden. Je raakt aangestoken met het virus en dat blijft tot de dood.’

Een eigen platenwinkel
Salverda is niet de enige jonge handelaar op de beurs. Bij zijn buurman Jimmy Warmerdam (23) prijken kleurrijke lp-covers aan de zijkanten van de kraam. Platen verzamelen doet Warmerdam al bijna tien jaar. Vlak na de coronapandemie tilde hij het naar een hoger niveau en begon hij met de professionele handel. Drie jaar geleden opende hij zelfs een eigen winkel in Alkmaar.
Hij richt zich nu vooral op de echte kenners. ‘Ik wil niet dat platenliefhebbers met lege handen naar huis gaan.’ Zijn collectie bestaat voornamelijk uit Jazz, Soul en Braziliaanse muziek. Maar eigenlijk verkoopt hij elk genre, ‘als het maar van kwaliteit is.’
In de grote foyer is er aan kwalitatief vinyl geen gebrek. Gespecialiseerde handelaren verkopen unieke exemplaren voor honderden euro’s, en tweedehands platen vliegen de deur uit voor een klein prijsje. Buiten de zaal halen bezoekers hun aanwinsten tevoorschijn, om met een trotse blik aan elkaar te laten zien wat er binnenkort op de grammofoon komt te liggen.
