Verse haring bij de Zeedijk en stroopwafels van de Albert Cuypmarkt gelden als culinaire klassiekers van Amsterdam. Maar tegenwoordig prijken ook de halloumi-wraps van Tigris en Eufraat en de talloze zuurdesembakkers op het menu van de stad. In de wekelijkse rubriek ‘Amsterdam op je bord’ deelt NAP Nieuws kenmerkende plekken en smaken uit de eetcultuur van het Amsterdam van nu. In een stad die constant verandert, maken de oude klassiekers plaats voor nieuwe trends, of worden ze juist opnieuw populair dankzij social media.
De redactie bezocht de AH to go op Amsterdam Centraal; een winkel waar iedereen zo kort mogelijk wil zijn.
Luide stilte
In de AH to go praat niemand met elkaar. Een medewerker roept iets naar een collega, mensen verontschuldigen zich kort wanneer ze zich door de kleine paden proberen te wringen. Overal piept wel iets, zwaait iets open, maar er is niemand die het echt hoort. De bezoekers hebben oortjes in en willen snel door; er zijn kinderen, geliefden en borrels om te bezoeken.
Sinds Albert Heijn 25 jaar geleden de eerste ’to go’ opende, heeft het bedrijf het concept flink uitgebreid. Alleen al op Amsterdam Centraal zitten drie filialen, in heel Amsterdam zijn dat er 31. De slogan van de to go-winkels: ‘alles voor onderweg,’ zegt veel over het concept. Het bedient drukke mensen die behoefte hebben aan een snelle hap.
Het kopen van boodschappen zit niet in ons systeem
Volgens diëtiste Myrthe Rebattu wordt die behoefte steeds groter: ‘We hebben in Amsterdam vaak een heel hectisch leven. Het kopen van voldoende boodschappen zit niet meer in ons systeem. Omdat we niet de tijd nemen om onze maaltijden te plannen, worden we door dit soort winkels verleid tot impulsaankopen.’
Plannen
De trend van sneller eten is uiteraard niet nieuw. Sinds eind vorige eeuw wordt koken steeds meer vervangen door fast food, een trend die overkwam uit de Verenigde Staten. De afgelopen jaren is er echter een enorme groei in het aantal winkels dat ook voor overdag snelle happen aanbiedt. ‘Mensen plannen steeds minder hun dag om eten heen,’ ziet Rebattu. ‘Waar we vroeger ’s ochtends boterhammen smeerden, gaan we nu op pad en zien we onderweg wel.’ Door de vele to go-winkels is dat in Amsterdam ook goed mogelijk. Er is altijd wel een supermarkt in de buurt om even snel iets te halen.
De minder gezonde keuzes zijn aantrekkelijker
Zelfs al is het sneller, hoeft het niet per se ongezond te zijn om bij de to go te winkelen. ‘Ook in de AH to go is er een gevarieerd aanbod, maar de minder gezonde keuzes zijn aantrekkelijker. Het brein gaat er heel erg op aan, vooral wanneer we hongerig en moe zijn, zoals tijdens het reizen.’ Een woordvoerder van AH zegt dat de winkel probeert het to go-aanbod zo gezond mogelijk te houden. Zo introduceert de winkel dit jaar veertig vernieuwde verspakketten die minstens 200 gram groente per persoon bevatten.
De AH to go is in ieder geval niet meer uit de stad weg te denken, vooral niet op de stations. Op Amsterdam Centraal loopt een vrouw met een maaltijdsalade de winkel uit. Een moeder rent haar voorbij, met een kind aan elke hand. De vrouw loopt met snelle pas achter richting de treinen, het plastic pakketje onder haar arm.