Klikken in de bioscoop

fotodemuntjoris
Pathé de Munt. foto: Joris Belgers

Amsterdam, 7 jan – Klikken per sms is bij bioscoopgangers niet populair. Bioscoop Pathé de Munt heeft ondanks het nieuwe sms-systeem nog steeds last van herrieschoppers. “Negen van de tien berichtjes gaan over dat het beeld onscherp is, of dat er wat mis is met het geluid.”

Een avondje rustig naar de film bij bioscoop Pathé de Munt in Amsterdam zit er eigenlijk niet in. Het is een bekend beeld: een foyer zwart van de mensen, lange rijen voor de kassa’s en oververhitte kaartjesautomaten.

Die drukte brengt zo zijn problemen met zich mee. Ruim een jaar geleden introduceerde Pathé een sms-dienst tegen herrieschoppers in de bioscoopzalen. Volgens theatermanager Walter van de Beek (46) van Pathé de Munt heeft dit er alleen niet voor gezorgd dat de overlast is afgenomen.

“Met anderhalf miljoen bezoekers op jaarbasis zijn we één van de drukst bezochte attracties van Amsterdam. Het is dan ook niet vreemd dat in deze semi-openbare ruimte de problemen van de straat zich ook binnen afspelen”, aldus van de Beek.

Het is al eens voorgekomen dat op last van de politie na een uit de hand gelopen vechtpartij een zaal werd ontruimd en drie relschoppers werden gearresteerd. Met de sms-dienst werd aanvankelijk begonnen om dergelijke overlast tegen te gaan.

Vlak voor elke film verschijnt een telefoonnummer op het scherm, bezoekers kunnen overlast via een sms-bericht melden. “We krijgen gemiddeld maar twee tot drie sms’jes per dag binnen. Op drukke dagen misschien tien”, zegt van de Beek. “Negen van die tien berichtjes gaan over dat het beeld onscherp is, of dat er wat mis is met het geluid. We zien de sms-dienst dan ook meer als extra service voor onze bezoekers dan een middel om overlast tegen te gaan.”

Ook in Pathé de Kuip te Rotterdam, de grootste bioscoop van Nederland, ziet theatermanager Bram van de Broek geen afname in de overlast. “We zijn sinds kort begonnen met het verkopen van kaartjes per stoelnummer, dat werkt eigenlijk beter om agressie tegen te gaan.” In Rotterdam krijgt de sms-dienst nauwelijks meer dan twee berichtjes per dag binnen. “Wacht, ik lees je even de laatste vijf voor: ‘Ondertiteling niet scherp’, ’temperatuur’, ‘geluid staat te hard’, ‘beeld niet scherp’ en ‘pratende kinderen’.” Manager Stéphane Linguy van Pathé Arena onderschrijft dit.

Vera Heijnen (21) werkt bij bioscoop de Munt achter de kassa. Onveilig voelt ze zich eigenlijk nooit, al moet ze erkennen dat de bioscoop aan het Muntplein een bepaald publiek aantrekt dat dikwijls voor problemen zorgt. “Vaak zijn het jongens die met elkaar ruzie gaan lopen maken, dat kan hier in de foyer gebeuren, of in de zaal zelf.  Maar we hebben een goede beveiliger die de probleemmakers altijd wel weet te bedaren.”

Bioscoopganger Ingrid Troostwijk (25): “Het is al niet de meeste gezellige ruimte, maar het wordt hier ook vaak gebruikt als hangplek voor lawaaierige jongeren.” Ze heeft een abonnement waarmee ze bij Pathé altijd gratis naar de film kan. “Ik voel me vaak niet meer op mijn gemak door al die drukte en rumoerige jongeren, dit is ook de voornaamste reden om mijn abonnement misschien maar weer op te zeggen.” Hoewel ze vaak genoeg met hardop bellende of ruziënde jongeren in de film heeft gezeten heeft ze nog nooit een sms-bericht verstuurd. “De film is dan toch al verpest.”

Volgens van de Beek valt het allemaal best mee met de overlast. “Soms zitten er wel eens lawaaierige jongeren in de zaal, maar daar hoeft niet eens een beveiliger aan te pas te komen. Als er een van onze medewerkers er even bij gaat staan is het zo weer rustig.” Van de Beek zegt over het algemeen aan één beveiliger in de bioscoop met 13 zalen en zo’n 5000 bezoekers per dag genoeg te hebben. “Er zijn eigenlijk maar twee dagen in het jaar waarin we de beveiliging verdubbelen en dranghekken plaatsen: op het Offerfeest en op het Suikerfeest. Daar houden we dan gewoon rekening mee.”