Gemeenteraad tekent bezwaar aan tegen snelheidsverhoging A2

De gemeente dient bezwaar in tegen de snelheidsverhoging op de A2 (Foto: Wikipedia)
De gemeente dient bezwaar in tegen de snelheidsverhoging op de A2 (Foto: Wikipedia)
AMSTERDAM – De Amsterdamse gemeenteraad tekent 18 februari bezwaar aan bij het Rijk tegen de snelheidsverhoging op de A2. Woensdag is in de gemeenteraadsvergadering het initiatiefvoorstel van Johnas van Lammeren (PvdD) aangenomen. Het voorstel roept op beklag te doen bij de Tweede Kamer over de verhoging van de maximumsnelheid van 100 naar 130 kilometer per uur. De coalitiepartij VVD stemde als enige tegen.

De maximumsnelheid op de A2 tussen Holendrecht en Vinkeveen gaat volgens de plannen van de regering in mei naar 130 kilometer per uur in de avond en nacht. Daarmee loopt de gezondheid en veiligheid van Amsterdammers gevaar, aldus Van Lammeren in de vergadering. “Deze verhoging leidt tot meer fijnstof en meer verkeersslachtoffers.”

De afstand tussen Amsterdam en Vinkeveen is 55 seconden sneller af te leggen door de snelheidsverandering. Ook zorgt deze ervoor dat personenauto’s 46 procent meer stikstofdioxide per kilometer uitstoten. Voor fijnstof geldt een toename van drie tot negen procent. Dat blijkt uit berekeningen van Milieudefensie. Bewoners in Amsterdam Zuidoost, maar ook in andere gemeenten langs de A2, zullen door de snelheidsverhoging meer vuile lucht inademen.

In Denemarken werd de maximumsnelheid op snelwegen in 2004 opgetrokken naar 130 kilometer per uur. Onderzoek van de Deense overheid toont aan dat het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op deze wegen met 38 procent is toegenomen.

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer, VVD) gaf een negatief advies over het voorstel: “Ik vind het bord met 130 altijd bijzonder prettig om te zien. En mijn reistijdbeleving – even los van die 55 seconden – wordt er een stuk positiever op.” Ook benadrukte Litjens dat het Rijk, en niet Amsterdam, over de wetgeving op de snelwegen gaat. “Maar ik realiseer me dat er wensen bij de raad zijn een signaal af te geven aan Den Haag. De gezondheid van Amsterdammers is wel een reden om hier iets van te vinden.”

“Blootstelling aan vervuilde lucht, ook als de concentraties onder de Europese grenswaarden liggen, kan leiden tot blijvende gezondheidseffecten”, zegt een woordvoerder van het Rijksinstituut voor Milieu (RIVM). “Denk hierbij aan verminderde longfunctie en vroegtijdige sterfte aan luchtwegklachten en hart- en vaatziekten.” Jaarlijks gaan er naar schatting zo’n duizend Amsterdammers vroegtijdig dood aan de gevolgen van luchtvervuiling.

Eerder deze maand ging de snelheid op onder meer delen van de A1, A27, A28, en A58 omhoog naar 130 kilometer per uur. Onderzoekers van RIVM en TNO achten de kans groot dat de Europese norm voor luchtkwaliteit op deze plekken wordt overschreden.