Foxtrot B-80: een hoofdpijndossier

AMSTERDAM – Een Russische onderzeeër ligt al decennialang weg te roesten in Amsterdam Noord. Wie de eigenaar is van het schip is onduidelijk. Dinsdag boog de Raad van State zich over de zaak.

Misschien heb je hem al eens zien liggen vanaf de pont naar de NDSM werf. Een kolossaal zwart schip met graffiti, waar de verf steeds meer van af lijkt te bladeren. Dit is de Foxtrot B-80. En niemand weet van wie die is…

Wie neemt de verantwoordelijkheid op zich om het schip te slopen?

Het schip werd in 2002 naar Amsterdam werd gehaald. Architect Michael Nijdam wilde het verbouwen tot authentieke presentatieruimte, maar het project mislukte. Daarna ontfermde de stichting Historische Schepen KNSM-Eiland Amsterdam zich over de 90 meter lange boot, maar ook dit liep op niets uit.

Waarom wordt de Foxtrot niet gewoon gesloopt? Daar hangt een prijskaartje aan. Om het schip veilig te vervoeren en te vernietigen zou er een borgsom van een half miljoen betaald moeten worden. En daar heeft niemand trek in.

De Foxtrot B-80.

Afgelopen vrijdag vergaderde Stadsdeelcommissie Noord met de betrokken partijen, dinsdag boog de Raad van State zich over de zaak. Centraal stond de vraag: wie is nu eigenlijk de eigenaar van het schip? Het is een hoofdpijndossier pur sang. Het stadsdeelbestuur wil het Belgische bedrijf Schipper United dwingen de kosten op zich te nemen. Schipper United claimt echter nooit een definitief koopcontract te hebben ondertekend met de oorspronkelijke eigenaar en vindt dat de gemeente de kosten moet dekken. En de oorspronkelijke, Turkse eigenaar met het Panamese bedrijf? Die is van de aardbodem verdwenen.

De rechtbank verwacht over zes weken uitspraak te kunnen doen, maar zoals het er nu naar uitziet, blijft de Foxtrot nog wel even dobberen.