Noord/Zuidlijn naar Schiphol kost 2,7 miljard euro

AMSTERDAM – Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol kost 2,7 miljard euro. Zes partijen, waaronder de gemeente Amsterdam, willen dat de metrolijn er voor 2030 ligt.

Dat wordt duidelijk uit een rapport van economisch onderzoeksbureau Decisio, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Amsterdam. ‘Er zijn twee grondige berekeningen gemaakt’, zegt Daan van Gent, onderzoeker bij Decisio. ‘Een duurdere en een goedkopere. De 2,7 miljard euro is hiervan het gemiddelde. De duurdere route heeft meer haltes en is ondergronds.’ Ter vergelijking: de Noord/Zuidlijn kostte in totaal 3,1 miljard euro.

Internationaal treinverkeer
Het onderzoek werd uitgevoerd ter voorbereiding van het overleg tussen het Rijk en de vier grote steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) dat op 16 januari plaatsvond. Hier werd onder andere de bereikbaarheid van de steden besproken.

Aan de hand van dit overleg en het onderzoek heeft de gemeente Amsterdam nu een brief aan de Tweede kamer gestuurd. Hierin staat in dat de metrolijn er voor 2030 moet liggen. Gemeente Haarlemmermeer, Schiphol, KLM, NS en Vervoerregio Amsterdam (VRA) ondersteunen dit plan. Van Gent laat weten dat de routes niet door de Schipholtunnel zullen gaan, maar er omheen. Hierdoor zullen er minder stoptreinen tussen Amsterdam en Schiphol nodig zijn en is er meer ruimte voor internationaal treinverkeer.

In de video hieronder zie je hoe reizigers op Schiphol-Noord denken over het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Tekst loopt verder onder de video.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=5r-EMvYVJjk&w=560&h=315]


Financiën
Van Gent meldt ook dat de grootste kosten van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn zullen liggen bij de aansluiting op Schiphol. Dit heeft te maken met de uitgebreide infrastructuur rondom de luchthaven. Eerder dit jaar zei Schiphol-topman Dick Benschop al dat hij graag ziet dat de Noord/Zuidlijn doorloopt tot Schiphol. Over de kosten zei hij: ‘We zijn bereid te kijken hoe wij een bijdrage kunnen leveren.’

Zowel Decisio als de gemeente Amsterdam kunnen nog geen verdere details geven over de goedkopere en duurdere metro-route. Ook waar de eventuele haltes komen, kan de gemeente nog geen verdere uitspraken over doen. Wel wordt duidelijk dat de partijen in 2025 willen beginnen met de uitbreiding van de Noord/Zuidlijn.

De plannen van het doortrekken van de metrolijn zullen binnenkort worden voorgelegd aan de commissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid (MLD) van de gemeente Amsterdam.