The Wizard of Mokum: ‘Ziyech is anders dan die klassieke blonde jongens met blauwe ogen’

Amsterdam – ‘The Wizard of Mokum’ maakt Ajax-gerelateerde merchandise. Daarmee hoopt hij ooit uit te groeien tot cultheld binnen de fancultuur van Ajax. ‘Alles uit de Ajax Fanshop vind ik lelijk.’

‘Kijk, hier liggen wel meer dan vijftig shirts.’ De zelfbenoemde ‘Wizard of Mokum’ trekt een la open in zijn kamer op twee hoog in de Pijp. In de la liggen shirts in alle kleuren, van tientallen clubs én van een groot scala aan spelers – van Beckham tot Ronaldo en van Litmanen tot Ziyech. Ook aan de muur, boven zijn bed, hangen twee klassieke Ajaxshirts: uit 1993 – met het veelbesproken vetertje in de kraag – en uit 1992. Zijn dressoir is een ode aan de in november overleden Diego Maradona, met een poster van diens rugnummer én een brandend kaarsje.

Sinds een klein jaar maakt de 25-jarige voetbalfanaat ook zijn eigen Ajax-merchandise: stickers en truien. Die blijken razend populair – de eerste truiencollectie was in een dag uitverkocht. Hij kreeg drie keer meer bestellingen dan de voorraad strekte. Inmiddels is ‘The Wizard of Mokum’ een bekende speler in de fancultuur rondom Ajax. Maar zijn identiteit houdt hij geheim: ‘Die anonimiteit creëert een mysterieuze vibe – het is inmiddels deel van mijn merk.’

The Wizard of Mokum, dat is toch Hakim Ziyech?
‘Ja, maar toen ging hij weg, naar Chelsea. Daarom ben ik het nu. Het is een ode aan hem. De eerste trui die ik uitbracht was een zwart exemplaar met op de linkerborst het gezicht van Ziyech in een op Ajax geïnspireerd logo.’

‘Ziyech is de meest ondergewaardeerde speler van Ajax. Er werd altijd lovend gesproken over Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt en Donny van de Beek – van die klassieke blonde jongens met blauwe ogen, die zich goed gedragen. Ziyech is anders. Ja, hij heeft maniertjes, maakt wegwerpgebaren op het veld, is soms onprofessioneel. Maar dat geeft hem een rauw randje, het geeft hem karakter. Eerst werd hij uitgefloten, nu is hij geliefd. Omdat hij altijd 100 procent zichzelf durfde te blijven. Hoe vet is dat?’

Wat onderscheid jouw producten van andere fanartikelen?
‘Ik begon hiermee omdat ik alles uit de fanshops van Ajax lelijk vind, behalve de officiële tenues. Het is altijd schreeuwerig en druk. Dat geldt ook voor merchandise die sommige andere fans maken. Ik heb een simpele, minimalistische stijl. Geen poespas. Zodat een trui ook mooi is voor iemand die niets van Ajax weet.’

‘Dat minimalisme maakt het wel moeilijk om iets cools te maken, want je hebt minder om mee te werken. Maar als het lukt, is het ook echt mooi. Voor de designs zoek ik altijd naar karakteristieke gelaatstrekken of elementen uit gezichten van spelers – zo blijven ze herkenbaar, ook als ik bijvoorbeeld de ogen en neus weglaat. Bij Ziyech herken je zijn doorlopende haarlijn.’

Je krijgt meer bestellingen dan je op voorraad had. Heb je moeten bijmaken?
‘Daar doe ik niet aan. Ik draag zelf het liefst kleding die schaars is. Als er weinig van iets is, wil ik het hebben. Dat gevoel van exclusiviteit wil ik met mijn producten ook creëren: als je iets van mij hebt, heb je iets bijzonders. Ik doe dit ook niet voor het geld, anders zou ik mijn voorraad wel aanvullen. Ik doe het echt voor de stad, en voor Ajax. Als eerbetoon.’

Wat betekent Ajax voor jou?
‘Vijf jaar terug kon ik doodziek zijn van een nederlaag, dan was ik niet aanspreekbaar. Nu geeft een wedstrijd me vooral veel plezier en ontspanning. Ik houd van deze stad – dan houd je automatisch net zoveel van Ajax.’

‘Bovendien maak ik de mooiste herinneringen tijdens voetbalwedstrijden. Denk aan het seizoen van 2018/2019, toen we in de halve finale van de Champions League stonden. De momenten die ik toen beleefde, vergeet ik nooit meer.’

‘De fancultuur van Ajax leeft heel erg. Je kan wel zeggen dat het een soort cult is. Of ik daarbinnen zelf ooit een status als cultheld zou willen verwerven? Ja, waarom niet. Daarom blijf ik anoniem: dat draagt bij aan de kracht van mijn merk.’

 

Tekst: Juliët Boogaard
Video: Victor van den Berg