Positiviteit heerst op corona-editie Horecava

Horecava, de grootste horecabeurs van Nederland, vierde haar 65-jarig bestaan met een digitale editie. De RAI die normaal meer dan achthonderd leveranciers en 75.000 bezoekers verwelkomd, bleef maandag leeg. Toch waren er positieve berichten te horen op de horecabeurs. ‘De horeca gaat uiteindelijk weer open. Aan ons de taak om de ondernemers klaar te stomen voor een vliegende start.’

Waar andere beurzen een jaartje oversloegen, bood de Horecava haar bezoekers zeven verschillende digitale podia met een uiteenlopend programma. Van een proeverij van veganistische producten tot de training: ‘meer succes met je eigen bestelsite’. Het uitgangspunt van de organisatie, de RAI, was om de branche positiviteit mee te geven, zonder de ernst van de situatie te miskennen. Carlijn Groen-Wijnmalen, Director Food, vertelt: ‘Wij willen ervoor zorgen dat we hier samen sterker uitkomen en willen de ondernemer praktische oplossingen bieden.’

De positieve insteek is niet altijd gemakkelijk te vinden voor horecaondernemers in de coronacrisis. De leveranciers snijden in budgetten en ontslaan personeel, terwijl de ondernemers letterlijk hun spaargeld opeten. De Koninklijke Horeca Nederland verwacht dat de ergste financiële klappen nog moeten komen. ‘Wij zitten bij de RAI eigenlijk in hetzelfde schuitje,’ zegt Groen-Wijnmalen. ‘De RAI heeft van 160 mensen afscheid moeten nemen, ruim één derde van het personeel. We zijn enorm afhankelijk van internationale evenementen.’

Kennisuitwisseling

Toch weten de leveranciers en ondernemers elkaar goed te vinden op de digitale beurs. Ardo Foodservice, leverancier van diepvriesproducten, ervaart de gevolgen van de sluiting van de horeca, maar ziet ook kansen in deze tijd. ‘Ondernemers zoeken andere manieren om hun klanten te bereiken,’ zegt Martijn Schellingerhout, culinair accountmanager. ‘We merken dat er anders gekookt wordt door de focus op afhaal. Je ziet kleinere kaarten, eenvoudigere producten en met name producten die langer warm gehouden kunnen worden.’

Volgens Groen-Wijnmalen is het juist nu belangrijk om ervaring en kennis uit te wisselen in de branche. ‘Aan ons de taak om de ondernemers klaar te stomen zodat ze straks het optimale uit hun terras kunnen halen, weer of geen weer.’ Leverancier Satelliet verzorgde een zogenaamde ‘expertsessie’ over terrasmeubilair. ‘We verwachten dat in maart het terras onder bepaalde voorwaarden open kan,’ vertelt Bart Oelen, commercieel manager. ‘Dan willen we als branche ook laten zien dat dit veilig en verantwoord kan.’

Routekaart

Dinsdagavond maakte demissionair-premier Mark Rutte bekend dat horecazaken, net als winkels en de cultuursector, in ieder geval tot 2 maart gesloten zullen blijven. Het kabinet presenteerde een nieuwe routekaart voor de coronacrisis waarin ook versoepelingen van de maatregelen zijn opgenomen. Wanneer de situatie in Nederland wijzigt van ‘zeer ernstig’ naar ‘ernstig’ mogen restaurants de deuren openen voor maximaal dertig gasten. De volgende stap biedt ook mogelijkheden voor de zogenaamde ‘natte horeca’ zoals de café’s.

Groen-Wijnmalen zou graag meer maatwerk zien voor de horeca. ‘De ene zaak kan tweehonderd man kwijt, de ander tien, maar toch wordt er één maximum vastgesteld.’ Daan de Wit, mede-eigenaar van bioscoop en bar Lab111, zegt dat de situatie heel onzeker blijft. ‘Het is nu heel moeilijk om prognoses te maken. Ik verwacht zelf dat de bioscoop ergens in maart weer open kan. Hopelijk volgt de bar daarna snel, in april of mei.’ Hij vond de onduidelijke maatregelen afgelopen herfst het moeilijkst. ‘Konden we weer open, moesten we drie weken later toch weer dicht. Ik hoop dat als er weer versoepelingen komen, ze ook definitief zijn.’

Culinair accountmanager Schellingerhout benadrukt dat het belangrijkste is dat nog een lockdown voorkomen wordt. ‘We zien liever dat we iets langer moeten wachten, dan dat we te vroeg opengaan en weer in die onzekerheid terecht komen.’ Ardo adviseert ondernemers hoe ze zoveel mogelijk marge kunnen behalen als ze weer open kunnen. ‘We verwachten dat mensen na de lockdown massaal de horeca weer gaan opzoeken.’ Ook de Wit is hoopvol: ‘Het klinkt cliché, maar ‘er is licht aan het einde van de tunnel’ is nu heel toepasselijk.’