Het nieuwe shoppen: lenen bij een kledingbibliotheek

Amsterdam wil in 2050 een circulaire stad zijn: een stad waarin materialen en grondstoffen volledig worden hergebruikt. Door kleding te lenen, in plaats van te kopen, kunnen consumenten en kledingwinkels bijdragen aan deze doelstelling.

Kleding lenen is booming business. Het is een van de snelst groeiende onderdelen van de modesector, blijkt uit rapporten van onderzoeksbureaus GlobalData en IMARC Groep. Zoals je bij normale bibliotheken boeken kunt lenen, kun je bij kledingbibliotheken een volledige kastinhoud lenen – van jassen en jurken tot sieraden en tassen. In 2014 kreeg Amsterdam de eerste kledingbibliotheek van Nederland. Inmiddels telt Nederland ongeveer twintig van deze zaken.

  Het Amsterdamse Gray Label is met zijn service ‘RNTD’ op dit gebied een pionier voor babykleding.


Gray Label verhuurt vier items voor 25 euro per maand. Deze items blijven in het bezit van de consument tot het kindje eruit groeit.

Deeleconomie
Kleding lenen is om verschillende redenen aantrekkelijk: het is goedkoper dan nieuwe kleding aanschaffen en het is beter voor het milieu. Zo kan het hergebruiken van kleding, door te lenen of tweedehands te kopen, de CO2-uitstoot van de kledingindustrie met 82 procent reduceren. Daarmee vormt het een duurzamer alternatief voor vervuilende fast fashion.

Bovendien biedt het lenen van kleding flexibiliteit. Consumenten hebben de mogelijkheid om items uit te proberen, zonder dat ze daaraan vast zitten. Dit past bij een opkomende deeleconomie waarin mensen bezittingen – auto’s, fietsen, klusgereedschap – van elkaar lenen.

H&M doet mee
Naar schatting zal de markt voor tweedehandskleding de aankomende jaren flink groeien. Volgens een rapport van onderzoeksbureau GlobalData zal deze in 2030 twee keer zo groot zijn als de markt voor fast fashion. Het lenen van kleding zal in marktwaarde stijgen van 1,3 miljard Amerikaanse dollar in 2019 naar 2,1 miljard in 2025, zo voorspelt onderzoeksbureau IMARC Group.

Grotere winkelketens proberen een graantje van deze opkomende markt mee te pikken. Zo experimenteert modeketen H&M sinds oktober 2021 met kledingverhuur in Amsterdam, als eerste locatie van Nederland. De bekende kledingzaak wil hiermee inspelen op de behoeften die in de hoofdstad zouden spelen.

De komende jaren moet blijken of kledingbibliotheken met fast fashion kunnen concurreren. Voor de consument zijn de initiatieven een duurzaam en goedkoop, maar ook experimenteel alternatief. Met de ambitie om in 2050 een circulaire stad te zijn doet Amsterdam er goed aan om het lenen van kleding aan te moedigen.