Sloterweg en Laan van Vlaanderen straks dicht voor doorgangsverkeer

Om de Sloterweg in Nieuw-Sloten verkeersveiliger te maken, zal de gemeente straks zowel de Sloterweg als de Laan van Vlaanderen alleen nog openstellen voor bestemmingsverkeer. ‘Ik ben blij dat er is gekozen voor de veiligheid.’

Na jarenlang gesteggel heeft de Amsterdamse gemeenteraad maandagavond besloten om zowel de Sloterweg als de Laan van Vlaanderen af te sluiten voor niet-bestemmingsverkeer, op straffe van een boete. Vier kentekencamera’s zullen daarop gaan toezien. Ook komen er 30-kilometerzones op de Langsom en de Sloterweg om sluipverkeer te voorkomen. Naast dit besluit, variant 2a, lag er ook een variant 11 op tafel waarbij enkel de Sloterweg zou worden afgesloten. Variant 2a had de voorkeur van verkeerswethouder Egbert de Vries (Partij van de Arbeid). 

De Vries: ‘Dit is goed voor de bewoners van Nieuw-Sloten. Veel verkeer naar de snelweg liep via wegen die daar niet geschikt voor zijn. Dat zorgt voor veel overlast en verkeersonveiligheid.’ De bewoners van Nieuw-Sloten en de gemeente zijn het erover eens dat de Sloterweg onveilig is. Dagelijks rijden er zo’n 15.000 motorvoertuigen overheen, terwijl de weg volgens de gemeente berekend is op maximaal 6.000 voertuigen.

Vechtende automobilisten

Atze Broeckmans van Bewonerscomité Sloterweg ziet de frustratie bij weggebruikers. Maandagmiddag gingen op de Sloterweg twee automobilisten met elkaar op de vuist. Vervolgens reed de ene automobilist met zijn auto in op die van de ander. De politie moest ingrijpen. Broeckmans noemt het een nieuw dieptepunt voor de Sloterweg. Hij is tevreden met het besluit van de gemeente. ‘Ik ben blij dat er is gekozen voor de veiligheid.’

Politie aanwezig na verkeersruzie

Symptoombestrijding

Buurtbewoner Piet Boon voerde samen met belangengroep GoedBeterWest! veertien maanden lang actie tegen variant 2a. Hij is voorstander van variant 11. De wethouder is tegen deze variant, omdat volgens hem te veel verkeer dan alsnog in Nieuw Sloten zou blijven. Voor Boon is het een keuze tussen twee kwaden, omdat volgens hem beide varianten het verkeersprobleem niet oplossen. ‘In beide gevallen gaat het om symptoombestrijding. Het probleem is dat Nieuw-West slecht ontsloten is. Zowel de A4 als de A9 en A10 zijn nu moeilijk bereikbaar.’ Daarom moet volgens Boon de verbinding tussen de S106 en S107 en de snelwegen worden verbeterd.

Welke gevolgen de plannen straks hebben voor de omliggende wijken, weet wethouder De Vries niet precies. ‘Je weet nooit zeker wat er gaat gebeuren.’ Boon voorziet dat met de nieuwe aanpak de verkeersdrukte slechts wordt verschoven naar de wijken Osdorp en De Aker. Die wijken zijn moeilijk toegankelijk met de auto, zegt zowel Boon als Broeckmans. De wethouder gelooft dat enkel De Alpen, de hoofdweg die door De Aker loopt, straks meer verkeer zal krijgen. De Vries: ‘Maar die is ook gebouwd op zoveel verkeer.’

Stukje omrijden

Het probleem met de overdrukke Sloterweg is dadelijk verholpen, zegt De Vries. ‘Maar mensen moeten straks wel een stukje omrijden.’ Afhankelijk van de stoplichten en waar de bestuurder vandaan komt en heen moet, schat hij de vertraging op enkele minuten.  

De gemeente wil de nieuwe verkeersmaatregelen na de zomer invoeren. De raad gaat nog uitzoeken welke buurtbewoners straks een ontheffing krijgen om op de Sloterweg en de Laan van Vlaanderen te mogen rijden.