Nieuwe subsidiepot moet voortbestaan buurtmedia waarborgen

Van Dwars tot Westerpost, en van Knooppunt TV tot SALTO: het Amsterdamse medialandschap is divers en veelzijdiger dan AT5 alleen. Om het voortbestaan van lokale buurtkranten, websites, radio- en tv-zenders te waarborgen, werd dinsdag de nieuwe subsidieregeling Amsterdamse buurtmedia gepresenteerd. Het gaat om een bedrag van €800.000 voor de komende twee jaar.

Bijna zes op de tien Amsterdammers gebruikt lokale- en buurtmedia om te weten wat er in de buurt speelt. Tot nu toe ontbrak er een gemeentelijke regeling voor het ondersteunen van buurtmedia; de financiering verschilde per stadsdeel. Volgens een woordvoerder van wethouder Alexander Scholtes, portefeuillehouder lokale media, was deze subsidiepot een langgekoesterde wens. ‘Voorheen was het een bosje aan potjes. De ene keer kwam er een beetje uit de pot ‘democratisering’, dan weer uit een stadsdeelspecifiek potje. Dat zorgde voor veel verwarring bij buurtmedia: op welke subsidiepot konden ze aanspraak maken? 

Vernieuwing, talentontwikkeling en professionalisering

Nepnieuws en het afnemende vertrouwen in de politiek waren voor het college van burgemeester en wethouders aanleiding voor de structurele financiering. Om onafhankelijke lokale media te ondersteunen, wordt er daarom zowel in 2025 als in 2026 een budget van €400.000 beschikbaar gesteld. Volgens de woordvoerder maakt de subsidie maatwerk mogelijk: ‘Nu de gemeente een centraal beleidskader heeft vastgesteld, kunnen stadsdelen en -gebieden daar ook op terugvallen. Zo wordt er naast behoud van buurtmedia ook ingezet op vernieuwing, talentontwikkeling en professionalisering.’ 

Volgens Arie van Tol, hoofdredacteur van buurtkrant Dwars uit Amsterdam-Oost, is de regeling voorlopig vooral een uitkomst voor de stadsdelen zelf. Want hoewel het nu na jaren duidelijk is tot welke subsidiepot buurtmedia zich kunnen wenden, is de toekenning van gelden dat volgens Van Tol niet. Van een oplossing voor opkomende buurtmedia wil hij dan ook niet spreken; ‘de verdeling is natuurlijk volstrekt onzeker’. Over Dwars maakt hij zich vooralsnog geen zorgen: ‘We hebben een goede positie binnen het lokale medialandschap en worden alom gewaardeerd, ook door politici en wethouders’.

Buurtmedia zijn een deelverzameling van lokale media; ze leveren vaak (onafhankelijke) informatie over specifieke buurten, wijken en stadsdelen en kunnen verschillende vormen aannemen (krant, website, radio/tv-zenders, YouTube-kanalen, Instagram, etc.). Ze ontstaan meestal op initiatief van buurtbewoners uit de wijk en worden veelal op vrijwillige basis gerund.

(Bron: Beleidskader Buurtmedia 2024-2026, Gemeente Amsterdam).