Dry January zorgt voor drukte bij alcoholvrije slijterij

Hoewel na de feestdagen bij veel consumenten de broekriem wordt aangehaald, neemt bij de Amsterdamse vestiging van Nix & Nix in januari de omzet juist toe. Dit vertelt Wim Boekema (43), medeoprichter van de alcoholvrije slijterij aan de Eerste Boomdwarsstraat. ‘Daar speelt Dry January echt een rol in.’

Dry January begon tien jaar geleden in Engeland. Het idee achter het initiatief is dat men een maand lang geen alcohol drinkt. Dit om een reflectiemoment te creëren op het eigen alcoholgebruik. Dat deelnemers aan deze maand bij Nix & Nix terechtkomen, is volgens Boekema logisch. ‘Bewuster leven betekent niet meteen dat je alleen nog maar water drinkt.’

Boekema vertelt dat, zeker in Amsterdam, deze maand steeds meer klanten alcoholvrije wijn, bier en cocktails komen proberen. Hiermee ontkomt Nix & Nix aan de traditioneel rustigere periode die veel andere detailhandels in januari ervaren.

Wim Boekema Nix & Nix


Ook Martijn Planken van Ikpas, de Nederlandse organisator van Dry January, verbaast de klandizietoename bij Nix & Nix niet. Hij vertelt dat Dry January steeds meer aanhang krijgt in de Nederlandse samenleving. ‘Mensen worden zich bewuster van de negatieve gevolgen van alcohol,’ vertelt hij.

Uit onderzoek van Ikpas blijkt dat bij zeventig procent van de DryJanuarydeelnemers de alcoholinname fors daalt na januari. ‘Dat er ondernemers zijn die daarbij proberen te helpen, is mooi om te zien,’ vindt Planken.

Jan Dusseldorp van de Amsterdamse slijterij Sterk weet niet zeker of er een direct verband is. ‘Alcoholvrije producten worden de laatste tijd steeds populairder. Daar heeft Dry January niets mee te maken.’ Wel is er ook bij Sterk sprake van een rustigere januarimaand.

Klant Joost Kraanen hoeft niet lang te kijken als hij Nix & Nix binnenloopt. Hij weet al welke witte wijn hij zoekt. ‘Mijn dochter komt eten en die doet mee aan Dry January. Met een lekkere fles alcoholvrije wijn wil ik het haar wat makkelijker maken.’ Hij drinkt zelf al langer geen alcohol meer, omdat hij zich dan beter voelt. ‘Daardoor weet ik dat juist deze wijn zo lekker is.’