‘Musk-schaamte’ bij Amsterdamse Tesla-bezitters

Ooit was de Tesla, ontworpen door Elon Musk, een statussymbool voor de milieubewuste professional. De elektrische auto maakte elektrisch rijden aantrekkelijk, zelfs onder de grootste autoliefhebbers. Hoe anders kijken we nu naar de ooit zo vooruitstrevende Elon Musk, die zichzelf recent heeft ontpopt tot suikeroom van de Trump-campagne. Maandag tijdens de inauguratie van de Amerikaanse president Donald Trump, maakte de techmiljardair een beweging die door sommigen werd geïnterpreteerd als een enthousiaste zwaai, terwijl anderen een onvervalste Nazi-groet zagen. Kun je met dit in het achterhoofd nog wel zorgeloos met je Tesla over straat? We vroegen het Amsterdamse Tesla-bezitters.

‘Ik heb mijn Tesla zeven jaar geleden gekocht, maar dat ik er nu weer een zou kopen is echt uitgesloten’ zegt Jurre de Bruin uit Watergraafsmeer. Sinds Musk zich bij de verkiezingscampagne van Trump aansloot, schaamt hij zich voor zijn Tesla. ‘Nu hij zich positief uit over de extreemrechtse partij AFD in Duitsland en ook nog eens een halve hitlergroet maakt, vind ik het echt een gestoorde man. Hij heeft elektrisch rijden groot gemaakt maar dit gaat heel ver.’ Toch moet nog blijken of de Bruin zijn auto echt verkoopt. ‘Principes zijn mooie borrelpraat. Echte gedragsverandering is een volgende stap’. Vult hij aan.

Volgens het Eenvandaag opiniepanel overweegt 31% van de Teslabezitters zijn auto te verkopen door de gedragingen van Musk. Een deel hiervan heeft dit al gedaan. Anderen kiezen voor minder rigoureus verzet, door bumperstickers te plakken met de tekst ‘I bought this before we knew Elon was crazy’.

Europese concurrentiepositie

Tesla-rijder Fransje van de Marel koppelt het los van Musk en maakt zich vooral zorgen over de marktpositie van de Europese auto-industrie. Ze benadrukt: ‘De VS innoveren en groeien hard. In Europa hebben we dat ook nodig.’ Ze werkt als consultant in Amsterdam en woont ook in de stad. ‘Ik lease deze Tesla nu op de zaak, wanneer dat contract afloopt, zou ik graag een auto willen van Europese makelij.’

‘Tesla-schaamte’ leeft lang niet bij iedereen. Bij het online autoplatform AutoScout24 is de vraag naar Tesla’s in december 2024 zelfs met 64 procent gestegen ten opzichte van december 2023. Dit komt volgens het platform vooral doordat mensen hun oude leaseauto verkopen. Door een financiele regeling konden Tesla’s enkele jaren geleden voordelig geleased worden. Die contracten zijn nu verlopen. Hierdoor stijgt het aanbod en daalt de vraagprijs.

In de parkeergarage onder het Museumplein hangt een penetrante benzinelucht. Wie daar in ieder geval niet aan bijgedragen heeft, is een jonge vrouw die haar boodschappen in een smoezelige witte Tesla aan het inladen is. Ze voelt geen directe Tesla-schaamte, maar dat komt ook omdat dit niet haar auto is: ‘Dit is de auto van de vader van een gezin waar ik oppas’. Om veilig te stellen dat ze mag terugkomen bij haar oppasadres, wil ze graag anoniem blijven. ‘Het is doodeng aan het worden, iemand die volledig bezig is met innovatie en dat in combinatie met veel politieke macht’. Van de zwaaibeweging was ze nog niet op de hoogte, wel zegt de oppas dat ze zelf nooit een Tesla zou kopen.

Bron: Felice de Man

Al jaren geen Musk-fan

In een koffiebar in Amsterdam-Zuid eet Dick Weiffenbach een plak bananenbrood. Hij vindt het plakje maar droog: ‘Ik probeer graag nieuwe dingen uit, maarja dan valt het ook ooit tegen.’ Zo rijdt hij al vijftien jaar uit duurzaamheidsoverweging in elektrische auto’s, ver voor de massa volgde, maar bewust nooit in een Tesla. ‘Ik vond Musk jaren geleden al belachelijk, in 2018 schoot hij als publiciteitsstunt bij de lancering van het nieuwe Teslamodel met zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX een exemplaar de ruimte in. Alsof er nog niet genoeg afval in de ruimte zweeft.’