Amsterdam Rauw: Bas Kosters' Anti Fashion Party is goed fout

Amsterdam Rauw: een serie over wakker Amsterdam. Op zoek naar eigenzinnigheid waar de betutteling geen grip op krijgt. Vandaag de Anti Fashion Party van modeontwerper Bas Kosters.

AMSTERDAM, 30 jan. – ‘Hallo jongens, meisjes en hermafrodieten,’ roept modeontwerper Bas Kosters. Drie piercings rond zijn mond, drie door zijn neus. Roze haar en make-up. Hij staat op een catwalk in de Flexbar in Amsterdam. Het is zijn Anti Fashion Party.
 
Samen met DJ Wannabeastar organiseerde hij drie jaar geleden de eerste Anti Fashion Party als tegenhanger van het alom heersende modegeweld, aldus de 31-jarige modeontwerper. Blauwe pruik, tijgerprintlegging en felle kleuren passeren de revue. ‘Goed fout’, noemt Kosters het. ‘Het gaat er vooral om hoe je het draagt. Om bravoure. Je attitude is belangrijker dan wat je aanhebt.’ Zaterdag had hij nog ‘de’ openingsshow van de Amsterdam Fashion Week: Heineken’s Beats. ‘Ik heb sinds de eerste editie niet meer op de Amsterdam Fashion Week geshowd, maar aangezien Heineken sponsor is wilden ze dat graag.’ Dat betekent niet dat Kosters zich dan maar conformeert aan ‘de do’s en dont’s in de mode’.

‘De reden dat ik meestal niet op de Amsterdam Fashion Week show, is omdat ik graag mijn eigen identiteit wil behouden. Het kost een hoop geld om deel te nemen. In ruil daarvoor regelt de organisatie natuurlijk een heleboel. De zaal, het licht en ook de uitnodigingen, maar ik wil het liever zelf doen.’ Gisteren, op de vijfde editie van de Anti Fashion Award, ging dan ook alles zoals Kosters en DJ Wannabeastar het wilde. ‘De fashion industry is een heel elitair gebeuren en ik vind het leuk om op deze manier mode dichter naar de mens te brengen.’

Voor de deur van de Flexbar staat rond één uur ’s nachts een dikke rij. ‘Geen VIP-bandjes of hiplijsten’, stond er op de uitnodiging. Toch duwen een paar hipsters zich langs de rij naar binnen. Een succes? ‘Het is bovenal gezellig.’ Kosters is ‘fan van alles wat gezellig is’. Poppen, beesten en speelgoed. Zijn studio op de dertiende verdieping van het World Fashion Center in Amsterdam hangt er vol mee. Koekiemonster en Elmo in de linkerhoek, ook een Barbie. Zijn lievelingsbarbie stamt uit de jaren tachtig en is ‘bijzonder modieus’: Barbie and the Rockstars. ‘Blauwe Metallic jas met een roze bies, dikke fluorescerende plastic draaiarmband en fluorgele kanten sokken.’

Ook bij de Anti Fashion Party doen mensen flink hun best om licht te geven in het donker. Voor het eerst delen Kosters en Wannabeastar de Anti Fashion Awards uit. De criteria: uniciteit, anarchisme, originaliteit en individualiteit. De award voor Anti Fashion Man gaat naar kunstenaar Martin de Waal, de vrouwelijke variant is voor stijlicoon Anouk Tan. De award voor het Anti Fashion label gaat naar And Beyond. Meubelstukken, organisatiebureau voor ‘spraakmakende’feesten, gaat er met de Anti Fashion Organsiatie Award vandoor. Kosters: ‘Het klinkt misschien als een lachertje, maar voor ons is het een serieuze prijs. Ik kan mezelf niet laten winnen, maar ik had hem graag op de kast staan.’

Naast modeontwerper is Kosters DJ Broekjevol, illustrator, maakt hij poppen, objecten, installaties en muziek. Kosters denkt het liefst multidisciplinair. Op de flyer voor het feest staat groot het “Weet-ik-veelmannetje”, een cartoon. ‘Hij is een beetje het icoon geworden van de party. Hij stamt uit mijn protestcollectie uit 2007.’ Het mannetje heeft een spandoek in zijn hand waarop “Weet ik veel” staat geschreven. ‘Hij protesteert, maar weet eigenlijk niet waarvoor´, zegt Kosters. ´Het is een commentaar op de klaagcultuur van tegenwoordig. Klagen over de rij bij de bakker, klagen omdat de peuters in het kinderdagverblijf te veel lawaai maken bij het spelen. Voor mijn gevoel ging men vroeger alleen de barricades op voor ernstige zaken, tegenwoordig protesteert men voor futiliteiten.’

McKey Sullivan en Samantha Potter, winnares en nummer twee van America’s Next Top Model seizoen elf, zijn vanavond ook van de partij. ‘Yeaheah. We love it. It’s a lot more open than in the United States.’ Op een catwalk dansen modellen uitbundig in de kleren van Kosters Heineken’s Beats collectie. Het publiek doet mee. Uit de boxen schalt: ‘All this hassle for fashion, I rather have a beer.’